مجله خبری فرش و تابلوفرش

به مجله خبری فرش و تابلوفرش خوش آمدید.

مجله خبری فرش و تابلوفرش

به مجله خبری فرش و تابلوفرش خوش آمدید.

فرش کلاسیک چیست و انواع آن کدامند؟

همه چیز در مورد فرش کلاسیک

 

فرش یکی از اقلام اصلی در دکوراسیون منزل ماست. آشنایی با انواع فرش و ویژگی های آن به ما کمک می کند تا مناسب ترین فرش را برای دکوراسیون انتخاب کنیم. قطعا انتخاب و خرید انواع فرش های مناسب مانند فرش های کلاسیک باعث زیباتر شدن دکوراسیون می شود. در این مقاله در مورد فرش های کلاسیک صحبت خواهیم کرد.  

فرش کلاسیک چیست؟

کلاسیک کلمه ای فانتزی برای فرش های قدیمی است که به تازگی نامی کلاسیک به خود گرفته اند. در ادبیات فارسی به معنای درجه یک، عالی و با کیفیت است. در زمینه فرش و قالی از واژه کلاسیک برای نشان دادن تفاوت طرح و نقش استفاده می شود. فرش کلاسیک به محصولاتی اطلاق می‌شود که طرح‌ها و نگاره‌های سنتی و قدیمی‌تری دارند که از ویژگی‌های آن طراحی سنتی و در عین حال رنگ‌های ملایم و آرامش‌بخش است که برای تزئینات رسمی، شیک و کلاسیک استفاده می‌شود.

انواع فرش کلاسیک

فرش های کلاسیک ایرانی به دو گروه فرش دستباف کلاسیک و فرش ماشینی کلاسیک تقسیم می شوند. این دو گروه از فرش های ایرانی از نظر ظاهر، طرح و نقش بسیار شبیه به هم هستند. اما از نظر بافت خواص متفاوتی دارند. یکی از مهم ترین تفاوت های فرش دستبافت کلاسیک با فرش ماشینی قیمت بسیار بالای آن است. از دیگر ویژگی های فرش ماشینی کلاسیک می توان به کیفیت بسیار بالا اشاره کرد. فرش ماشینی با وجود قیمت ارزان تر، از نظر ظاهری با بهترین فرش های دستباف برابری می کند.

از طرفی فرش های دستباف کلاسیک ایرانی با وجود قیمت گران تر، همیشه طرفداران خود را داشته اند. فرش های دستباف با نقوش هنری بافته می شود که نمادی از فرهنگ و هنر ایرانی بوده است. یکی از ویژگی های مهم فرش دستباف داشتن الیاف و رنگ های طبیعی است.

 این ویژگی ظاهر فرش ایرانی را بسیار چشم نواز و آرامش بخش می کند. همچنین الیاف طبیعی بسیار مقاوم و غیر حساسیت زا هستند. فرش کلاسیک، یعنی فرشی که شامل نقش‌های اصیل فرش ایرانی است، اغلب از نظر طرح در یکی از گروه‌های زیر قرار می‌گیرد:

طرح های شاه عباسی

گل‌های شاه عباسی نه تنها در طراحی نقش‌های فرش، بلکه در طراحی بسیاری از اشیا نیز در بین ایرانیان محبوبیت زیادی دارد.

طراحی ساختمان های قدیمی

برخی از نقش های موجود در انواع فرش های کلاسیک برگرفته از آثار باستانی و بناهای قدیمی به ویژه بناهای مذهبی و مساجد است. این طرح ها امروزه بیشتر در مکان های مذهبی خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

طرح های آبپاش

طرح های آبپاش یکی از محبوب ترین طرح های فرش کلاسیک در حال حاضر موجود است. این طرح ها به دلیل تفاوت آشکار کشسانی با سایر نقش ها، عدم تقارن و فاصله از سایر طرح های پیوسته، مدرن ترند و با دکوراسیون خانه های امروزی همخوانی بیشتری دارند.

طرح های اسلیمی

طرح های اسلیمی یکی از زیباترین طرح های مورد استفاده در فرش های کلاسیک است. نقوش اسلیمی عناصر موجود در طبیعت مانند گل و درخت با زیبایی بی پایان و پرپیچ و خم به خانه ایرانیان می رود.

طرح هایی با پیچ و تاب

طرح های غیرمعمول نیز برای بسیاری از ایرانیان شناخته شده است، به خصوص که علاوه بر طرح فرش، در طراحی ترمه و حتی ظروف نیز استفاده می شود. در فرش های کلاسیک گاهی با سایز بزرگ در مرکز فرش و گاهی به طور مکرر در تمام لبه های آن قرار می گیرد و در هر صورت زیبایی بدیع و چشم نوازی به آن می بخشد.

طرح های ماهی درهم

طرح ماهی درهم نیز یکی از طرح های تقریبا پرطرفدار است. این طرح بیشتر در فرش بافته شده در شرق کشور مورد استفاده قرار می گرفت، اما زیبایی و سادگی آن باعث شد تا انواع آن در بافت فرش ماشینی رایج شود.

طرح آجر

طرح آجری نیز یکی از آن طرح های سنتی است که ظاهری تقریبا مدرن تری دارد تا جایی که گاهی حتی فرش هایی با طرح آجری با فرش های مدرن اشتباه گرفته می شود. فرش های آجری یا قالی انعطاف پذیری فرش های سنتی را ندارند و بیشتر از خطوط منحنی از اشکال هندسی استفاده می کنند.

نقش و نگارهای فرش های کلاسیک با آنچه که ذکر کردیم بسیار متفاوت است. موارد فوق به اندازه سایر طرح های سنتی امروزه محبوب و محبوب هستند. طرح های محراب، درختان، آبگیرها، تطبیق ها و طرح های ترکیبی از دیگر نقوش پرکاربرد در فرش های کلاسیک هستند.

در چه دکوراسیونی از فرش های کلاسیک استفاده کنیم؟

به طور کلی اگر به محیطی به سبک کلاسیک علاقه دارید، بهتر است فرش سنتی خریداری کنید. زیرا فرش کلاسیک انتخاب مناسبی برای دکوراسیون های رسمی و شیک است.البته از رنگ های ملایم تر و طرح های مدرن تر این نوع فرش ها نیز می توان در دکوراسیون های مدرن استفاده کرد. اما در هنگام خرید فرش برای دکوراسیون خود باید به یک نکته مهم توجه کنید. بنابراین فرش خود را به گونه ای انتخاب کنید که نوع رنگ و عناصر به کار رفته در دکوراسیون با ماهیت آن مغایرت نداشته باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد